Yrityskulttuuri voittaa aina strategian


Huonot luennot ja kurssit olivat jo opiskeluaikoina ajanhukkaa. Ennakkoon huonoksi tiedetty luentosisältö korvattiin  panostamalla enemmin sosiaaliseen elämään ja hertan peluuseen kiltahuoneella.

Hyvällä kurssilla innostuneen opettajan kanssa jaksaa viihtyä vaikka useammankin päivän. Vaikka aihe ja opetus olisivat kuinka hyviä jää  loistavaltakin  useimmiten  mieleen vain muutama hyvä ajatus tai oivallus.

Reilu kuukausi sitten Robach Henning liiketoimintaympäristöä käsitelleeltä kaksipäiväiseltä sessiolta jäi erityisesti mieleen kaksi asiaa.

Pahimmillaan  asiakkaalle luvataan asioita, joita ei pystytä pitämään.

Ensimmänen oivallus oli, että yrityksen toimintakulttuuri, toimintatavat ovat käytännössä sama asia kuin yrityksen todelliset arvot.

Toinen mieleenpinunut ajtus oli sivulauseessa heitetty ”kulttuuri voittaa aina strategian”

On siis käytännössä aivan sama, millaisia arvoja yrityksen johdosta halutaan organisaatiolle syöttää tai työryhmissä rakentaa. Jos arvoja ei oteta omiksi ja eletä jokapäiväisessä työssä todeksi, on kyse tyhjänpäiväusestä markkinointiponnistelusta. Pahimmillaan viestiä viedään asiakkaalle saakka ja käytännössä luvataan asioita, joita ei pystytä pitämään.

Jos yrityksen toiminnalliset arvot eivät tue liiketoiminnalle rakennettua strategiaa menee yritys strategiasta huolimatta sinne minne yritykseen vakiintunut kulttuuri näyttää.  Kääntäen  jos strategia ei rakennu yrityksen arvoille saattaa koko strategiatyö olla hukkaan heitettyä aikaa.

Jos strategia edellyttää toimintatapojen muutosta, ei mitään tapahdu ilman pysyvää muutosta myös yrityksen toimintavoissa – yrityksen kulttuurissa.

Olen pitänyt yrityksen arvojenmäärittelyseminaareja ihan turhana hömppänä.  Ne ovatkin aivan turhia askartelukerhoja, jos vain pyritään syöttämään asioita ilman yhteistä hyväksyntää ja sisäistämistä. Hyvä lähestymistapa voisi olla aluksi sensuroimatta miettiä yhdessä koko organisaation kanssa, millaisella arvopohjalla yhdessä työtä teemme tällä hetkellä. Sen jälkeen on paljon helpompi asettaa tavoitteet ja rakentaa polku kohti uutta toimintakulttuuria.

liiketoimintamalli

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s